ליווי לסטארט אפ
הקמת מיזם חדש הוא אתגר מאוד לא פשוט, שמרבית היזמים הנכנסים אליו אינם אוחזים בכלים המקצועיים על מנת לעבור אותו בהצלחה. בעמודי העיתון אנו נחשפים בדרך כלל לסיפורי ההצלחה, לאקזיטים של מיליוני ומיליארדי דולרים, אבל הסטטיסטיקה האמיתית מדברת על 95% מהעסקים החדשים שנסגרים כבר בשנת ההקמה שלהם או בשנה העוקבת, ובהם גם חברות סטארט אפ לא מעטות. ליווי לסטארט אפ הוא שירות המוצע על ידי אנשי מקצוע, המציעים התמחות ספציפית בעלת אוריינטציה כלכלית, עסקית או שילוב של השניים. מן הסתם, בבחירת הספק המתאים לכם, רצוי להתמקד במודל השלישי.
המטרות המרכזיות שעומדות בבסיס שירות ליווי לסטארט אפ
במסגרת התהליך של ליווי לסטארט אפ ניתן לכלול שורה ארוכה של פעולות שמבצע הגורם המלווה, ומיועדות להשיג מספר מטרות:
· התפתחות מושכלת של פעילות המיזם על בסיס חשיבה קרה ורציונלית
· הוצאה לפועל של מהלכי פיתוח עסקי
· פתרון בעיות מתן מענה לאתגרים העסקיים הנקרים בדרכו של המיזם
· ניהול ההיבטים הפיננסיים ובקרה רציפה על קווי האשראי וההכנסות של המיזם
· גיבוש אבני היסוד בהווה, והתוויית אבני הדרך העתידיות לצמיחת המיזם והתרחבותו
קשה להפריז בחשיבות של תהליך הליווי וקשה להפריז בסיכון העצום שלוקח על עצמו מיזם שאינו נעזר בשירות ליווי לסטארט אפ. יזמים רבים הנכנסים לתהליכי הקמת סטארט אפ נכנסים אליו עם המון ברק בעיניים, אך ישנו שלב בו את הברק הזה צריך להחליף בחשיבה קרה ומחוברת לקרקע, ושם מתקשים מרבית היזמים לעשות את השינוי. מעורבות רגשית וניהול העסק על סמך רגשות כמו פחד, תקווה ותאוות בצע, יכולים להוביל לנפילה מהדהדת של המיזם, בעוד ניהול מחושב ושקול של העסק יכול להעניק לו את קפיצת המדרגה לה הוא זקוק. ליווי לסטארט אפ היא בדיוק המסגרת שבה מתבצע ומיושם שינוי זה.
שורה של פעולות, ערכים ותועלות המסופקים במסגרת השירות
במסגרת התהליך של ליווי לסטארט אפ מסופקים שורה של ערכים ותועלות, שנבנו וגובשו במיוחד למודל פעילות זה:
· בניית, שכתוב ועדכון תכנית עסקית ומודל פיננסי
· גיבוש חזון, מטרות ויעדים
· גיבוש Roadmap של אבני דרך
· מעקב רציף אחר תהליכי הפיתוח העסקי, הטכנולוגי והשיווקי של המיזם
· מעקב רציף אחר הביצועים הפיננסיים של המיזם: תזרים מזומנים, הכנסות, הוצאות, מבנה עלויות וכו'
· ייעוץ רציף ושוטף סביב האתגרים הנקרים בדרכו של המיזם, וגיוס אנשי מקצוע מתאימים על פי הצורך
· גיבוש תכניות עבודה אסטרטגיות למהלכים נדרשים
· אנליזה עסקית של ההתנהלות הפנימית ושל מהלכים אסטרטגיים כלפי חוץ
מן הסתם, בכל מקרה ומקרה עשוי שירות ליווי לסטארט אפ להידרש ברמה שונה ובהיקף שונה. ישנן חברות סטארט אפ שתצטרכנה ליווי צמוד ומלא סביב כל היבטי ההתנהלות העסקית והכלכלית שלהן, בעוד חברות אחרות תוכלנה להסתפק בליווי מרחוק עם ייעוץ נקודתי בסוגיות ספציפיות. את הדברים הללו יש לסגור מראש, וניתן גם לשנות אותם תוך כדי תנועה בהתאם לצרכים המתעוררים לאורך הדרך.
בחירת הגורם המלווה – המבחן הראשון שלכם
בחירת רואה החשבון המלווה, שממנו תזמינו את השירות, הוא השלב הראשון שבו תעמדו למבחן, וההחלטה שתקבלו בשלב זה יכולה להשפיע ישירות על סיכויי הצלחת המיזם בעתיד. בבחינת ספקי השירות השונים, עליכם לבחון את היכולות המקצועיות שלהם הן בהיבט הכלכלי והן בהיבט העסקי אסטרטגי. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא באמצעות קבלת המלצות וחוות דעת מקצועיות. תוכלו לפנות לחברות ייעוץ גדולות, לברר איתן האם הן מספקות שירות ליווי לסטארט אפ או לחילופין לבקש מהן המלצות על גורמים מקצועיים. חברות אלה בדרך כלל מכירות היטב את השוק, ויודעות גם לדרג את השחקנים בו, והן תשמחנה לסייע במתן המלצה או חוות דעת מקצועית.
הטרייד אוף שבין מקצועיות ובין כימיה
בהמשך לכך, אתם רוצים לבחון גם את החיבור האישי שלכם עם הצוות המלווה. ישנה חשיבות רבה שבינכם ובין הצוות המלווה, תתפתח מערכת יחסים המבוססת על אמון, שיתוף פעולה, חופש מחשבה ודיבור ותחושת שותפות סביב המטרה. ישנם גופים מקצועיים מאוד שאינם יודעים לספק את הערכים הללו, ולהיפך. בסופו של דבר, יהיה עליכם לערוך את הטרייד אוף בין שני הפרמטרים ולבחור את הספק שמציע לכם את האיזון הטוב ביותר בין שניהם.