מהי ישות משפטית עצמאית?

חברה בע"מ היא כזו המבוססת על עיקרון הגבלת האחריות, כלומר שהאחריות של בעלי המניות שלה הנה מוגבלת ומשם גם נובע השימוש במונח בערבון מוגבל. למעשה סעיף 35 לחוק החברות קובע כי אחריותו של כל אחד מבעלי המניות מוגבלת עד לגובה ההשקעה שלו. המשמעות של כך היא שלא ניתן לחייב את בעלי המניות של החברה בחובות של החברה, מעבר לסכום אותו השקיעו בחברה, זאת בשל העובדה כי החברה היא ישות משפטית עצמאית ונפרדת מבעלי המניות שלה. אך מהי ישות משפטית עצמאית?

מהי ישות משפטית עצמאית/נפרדת?

אנשים רבים מתלבטים בשאלה באם להקים חברה בע"מ ואכן להקמת חברה ישנם יתרונות, כאשר אחד מהם הוא עובדת היותה ישות משפטית הנפרדת מזאת של בעליה ולכן פעולותיה אולי מחייבות אותה אך לא אותם. נהוג לומר כי בין החברה לבעליה חוצץ מסך ההתאגדות והכוונה היא שלחברה ישנן זכויות וחובות מבחינה משפטית, היא יכולה לקחת צד בהליכים משפטיים, לתבוע ולהיתבע, להיות הבעלים של רכוש, לערוך חוזים והסכמים ועוד. בנוסף בכל מקרה של חובות הקשורות אל החברה ניתן לתבוע רק אותה ולא את מייסדיה או בעליה, משמע שבעלי החברה אינם חבים בחובותיה וזו העיקרון הבסיסי עליו דיני חברות מבוססים.

 

מהי ישות משפטית עצמאית

במקרים חריגים – תתאפשר הרמת מסך

המבנה אשר מפריד בין החברה לבין בעליה מבחינה משפטית מאפשר לנקוט במשנה זהירות, להגן על בעלי המניות ולמנוע פגיעה בחיי הסחר של המדינה. ואכן כאשר הדבר אינו מחויב המציאות אין לפגום בישות המשפטית הנפרדת ולתבוע את בעלי החברה בגין חובותיה. עם זאת ישנם מקרים בהם אנשים עלולים לנצל לרעה את מסך ההתאגדות ולעבור על החוק ולכן עם הזמן נקבעו חריגים וסייגים לכלל זה, ביניהם הרמת מסך. כאמור במקרים חריגים חוק החברות מאפשר לבית המשפט לעשות הרמת מסך בין החברה לבעליה או לבעלי מניותיה, זאת כאשר הוכח כי נעשה שימוש לרעה בישות המשפטית.

באילו מקרים על פי חוק החברות בית המשפט רשאי להרים מסך?

על פי סעיף 6 ג' לחוק החברות, כאשר חברה נמצאת בהליכים משפטיים בגין חובות, בית המשפט רשאי להרים מסך במקרים הבאים:

  • כאשר השימוש בישות המשפטית הנפרדת של החברה נעשה על מנת לסכל כל דין או לקפח ולהונות אדם.
  • כאשר יש לבית המשפט יסוד סביר להניח כי ניהול עסקי החברה לא פעל לטובת החברה, אלא שהייתה בו נטילת סיכון בלתי סביר של החברה לפרוע את חובותיה.
  • כאשר בית המשפט רואה לנכון לייחס לבעלי המניות או החברה את חובותיה, תוך שמתחשב בכוונת הדין או בתנאי ההסכם המוצג לפניו.

האם וכיצד ניתן להבריא את החברה?

לרוב הרמת מסך תיעשה במקרים החריגים אשר צוינו לעיל ועל מנת שניתן יהיה לגשר על מסך ההפרדה ולייחס את החובות של החברה לבעליה. עם זאת לא פעם ניתן למנוע מקרים כאלו מראש ולא להגיע לבית המשפט, זאת על ידי ניהול נכון ומיטבי של החשבונות. לשם כך יש להשאיר את העבודה למומחים, וכאשר עושה הרושם כי החברה נמצאת בצרה, לתת לה את האפשרות להבריא בעזרת פנייה למומחים בתחום. פירמת דה-סבן חשבונאות ופיננסיים מתמחה בתחומי המיסוי, הביקורת, החשבונאות והפיננסים, פתיחת עוסק פטור ולרבות בהבראת חברות. רואה חשבון שמואל דה-סבן העומד בראש המשרד הנו רואה החשבון הראשון אשר זכה להנפיק חברה בבורסה, לאחר שהוצא נגדה צו פירוק, זאת בשל העובדה כי לזכותה של החברה עומדים כל הכלים הנחוצים והמתקדמים ביותר לשיקום גופים וחברות מובילות.

השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם:



  דילוג לתוכן