עצמאיים
סוף סוף אתם עושים את הצעד החשוב לקראת הקמת עסק עצמאי משלכם, וכעת אתם צריכים לעבור את התהליך שיהפוך את החלום לעסק רשמי. בשורות הבאות נפרט בפניכם מדריך לעצמאי, מדריך קצר ותמציתי, שיסקור בפניכם את הצעדים שעליכם לבצע לקראת הגשמת החלום. שימו לב, שאת מרבית הצעדים תוכלו לבצע בסיוע אנשי מקצוע, רואה חשבון או מנהל חשבונות, ובכך לחסוך לעצמכם טרחה ולהבטיח שהדברים מבוצעים כנדרש, ללא טעויות שיעכבו את התהליך.
ברצונכם לפתוח תיק עוסק? צרו איתנו קשר!
להיות עצמאיים הוא חלומם של אנשים רבים, אנשים שרוצים לנהל את עצמם, לנהל את זמנם, להעמיד למבחן את הפוטנציאל שלהם ולפתוח לרווח את שער הצמיחה וההתפתחות העומד בפניהם. להיות עצמאיים זה סיפור שונה לחלוטין מאשר לעבוד כשכירים, כמעט בכל מובן אפשרי. כעצמאיים אתם לכאורה האדונים של עצמכם, אתם קובעים מה קורה ומתי, וכל חודש הוא סיפור חדש שיכול להסתיים בצורה שונה, וזה אולי החלק המפתה ביותר בשאיפה להיות עצמאי: התקווה הבלתי נלאית להרוויח יותר ויותר בכל חודש. אלא שבפועל, גם לעצמאיים יש בוסים, הרי הם לקוחותיו, והבוסים יודעים גם להיות קשים. רגע לפני שאתם יוצאים לדרך עצמאית, כמה נקודות למחשבה, שידחפו אתכם הלאה אבל יסייעו לכם לשמור על הרגליים באדמה.
שכר – מי מרוויח יותר?
אנשים רבים חושבים שכעצמאיים הם ירוויחו יותר מאשר הרוויחו כשכירים. האמת היא שאין פה כלל קבוע, וזה מאוד תלוי בסוג העוסק, הגודל שלו וכמובן, מידת ההצלחה שלכם בו. שכירים יודעים כמה יכנס להם לבנק בסוף החודש, ויש לכך חשיבות עצומה בניהול חיים רגועים ושלווים. עצמאיים יכולים לנוע בתוך טווח של הכנסות אפשריות, כשעבור חלקם הטווח הזה מתחיל ב-0 ועבור אחרים הוא מתחיל ב-50. עסק עצמאי פותח בפניכם את האפשרות להרוויח הרבה יותר מכל שכיר שהוא, אבל הוא גם כרוך בחוסר וודאות גדולה ותנודות משמעותיות בהכנסות.
עצמאיים רבים אינם מרוויחים את השכר הממוצע במשק, אחרים מרוויחים שכר מינימום ואחרים מרוויחים יותר מכל מנכ"ל שכיר בכל ענף שהוא. לקראת הדרך העצמאית שאתם יוצאים אליה, חשוב שתכירו בכך, וחשוב שתבינו שהכל תלוי בכם. אם לא תעשו, זה לא יקרה.
עצמאיים: בטחון תעסוקתי ותנאים סוציאליים
בטחון תעסוקתי הוא מונח שכמעט וכבר לא קיים בכלכלה המודרנית, ופרט למספר גופים ממשלתיים שעדיין מתנהלים על פי הסכמי שכר מיושנים, קשה לחשוב על משרות שכיר שמעניקות בטחון תעסוקתי מלא. יחד עם זאת, שכירים נהנים משורה של מרכיבים סוציאליים שמעניקים בטחון בטווח הבינוני והארוך, ובהם הפרשות לפיצויים, הפרשות לקרן השתלמות והפרשות לפנסיה. כאשר מדובר בעצמאיים, האחריות על יצירת הבטחון הזה היא עליהם ועל חשבונם. העלויות של יצירת הבטחון הנדרש, צריכות להיות מגולמות במחיר המוצר או השירות שמוכר העצמאי.
כאשר אתם עצמאיים, האחריות להכנסות בסוף החודש היא כולה עליכם. זה לא משנה אם אתם חולים, אם אתן לקראת או אחרי לידה, או אם אתם רוצים לצאת לחופשה בחו"ל. העסק חייב לפעול על מנת לייצר הכנסות ואתם הם האחראים לכך. הטבות כמו ימי חופשה, ימי מחלה, חופשת לידה, חוק פנסיה לעצמאים וכדומה הן הטבות שניתנות לעובדים שכירים כברירת מחדל, אך אינן רלוונטיות עבור שכירים. יחד עם זאת, גם במקרה זה, הדברים תלויים במידת הצלחת העסק ואופיו. אם העסק מבוסס כולו עליכם, ואם הוא מייצר עבורכם הכנסות ממוצעות, בטחון תעסוקתי הוא אתגר משמעותי עבורכם. לעומת זאת, אם אתם עולים על דרך המלך, תאורטית תוכלו גם לפרוש לפנסיה בגיל מוקדם, וליהנות מפירות העסק יותר מכל שכיר אחר.
למרבה הצער, עצמאיים רבים אינם מקפידים על ביצוע הפרשות סוציאליות כנדרש, בין שהם אינם אחראים מספיק לעניין, ובין שהרווח החודשי שלהם אינו מאפשר להם לעשות כן. בכל מקרה, למעט בתי עסק שמרוויחים מצויין, בטחון תעסוקתי הוא לא נושא שאפשר למנות אותו כיתרון של עצמאיים על פני שכירים. להיפך.
מיסים, חוקים ואחריות אזרחית
שכיר שמגיע למקום עבודתו לא צריך לדאוג לדבר פרט למרכיבים המוגדרים של תפקידו. הוא אינו צריך להפיק חשבוניות, לנהל את החשבונות, להתדיין עם רשויות המס, לחשב מע"מ או לשלם אותם. אצל עצמאיים, לעומת זאת, הופכים המיסים, הבירוקרטיה והניירת לנושאים מרכזיים ומכבידים שתובעים לא מעט זמן, אנרגיה ותשומת לב ביום יום. כבעלי עסק עצמאיים, יהיה עליכם לדאוג לפתיחת תיק, להפקת פנקסי חשבוניות, להוצאת חשבונית על כל טרנזאקציה, לביצוע חישובי מס חודשיים ולביצוע תשלומי מקדמות על פי החוק והמועד המוגדר בו. זה ידרוש מכם זמן, זה ידרוש תשומת לב ואולי יהיה כרוך גם בדאגות והפתעות, אבל זה חלק מהעניין. זה חלק מלהיות עצמאי.
ההבדלים הם רבים, והברירה היא יחידה – להצליח
ההבדלים בין עצמאיים ושכירים הם רבים, ובשורות שלעיל נתנו רק כמה דוגמאות להבדלים המרכזיים והמשמעותיים שבהם. לפני כל צעד שאתם עושים לקראת פתיחת עסק, עליכם לקחת את ההבדלים האלה בחשבון, לא במטרה להירתע מהמהלך, אלא במטרה להתכונן אליו בצורה נכונה. לא לחינם, פתיחת עסק פרטי פטור הוא חלומם של אנשים רבים. השאלה היא כיצד תיגשו אל המשימה, כיצד תמלאו אותה וכיצד תהפכו אותה למשימה שמוסיפה ערך משמעותי לחייכם, הרבה מעבר מהערך שתוכלו לקבל כשכירים במקום עבודה.
למדו והפנימו את הדרך העומדת בפניכם
פגישת ייעוץ עם איש מקצוע המומחה בשירותי ראיית חשבון ופיננסים, יכולה לפרוש בפניכם את כל השיקולים שאתם צריכים לקחת בחשבון, ולתאר בפניכם את הדברים בצורה קלה וברורה. לפני שאתם יוצרים לדרך חדשה, חשוב שתקבלו מושג כמה שיותר טוב על הדרך המצפה לכם, ועל האופן בו יהיה נכון עבורכם להתנהל בה. גישה רציונלית לדברים, לצד החלומות, התקוות והחזון, יכולה להשפיע מאוד על היכולת שלכם להפוך את העסק החדש לסיפור הצלחה, שיטה עוד קצת את הכף לטובת עצמאיים, אל מול השכירים.
צעדים פרקטיים שעליכם לבצע
1. פתיחת תיק מע"מ
השלב הראשון בדרך להקמת עסק עצמאי הוא פתיחת תיק מע"מ. כדי לפתוח תיק מע"מ עליכם לגשת למשרדי המע"מ האזוריים ולמלא טופס 821, שבו יהיה עליכם לפרט את פרטי המידע הדרושים למע"מ על מנת לרשום אתכם כעוסקים (מורשים או זעירים). כמו כן, יהיה עליכם לצרף לבקשה גם צילום תעודת זהות ואישור בעלות על חשבון בנק שאותו תוכלו להשיג מהבנק בו מתנהל חשבונכם, או לחילופין צילום של צ'ק מבוטל עם פרטי החשבון על גביו. במידה ואתם שוכרים מקום לבית העסק, עליכם לצרף את הסכם השכירות, וכן כל תעודה מקצועית הקשורה בעסק (חשמלאי מוסמך, יועץ עסקי, צלם וכדומה). לאחר הגשת החומרים, תקבלו אישור עוסק מורשה זמני, מה שמאפשר לכם להתחיל להפיק חשבוניות מס עבור לקוחות. במידה והכנסותיכם אינן עוברות את הרף, שכיום עומד על כ-90 אלף שקלים בשנה, תוכלו לפתוח עוסק פטור במקום עוסק מורשה, מה שיפטור אתכם מהוצאת חשבוניות מס, אך כן תצטרכו להוציא קבלות על כל טרנזאקציה עסקית.
2. פתיחת תיק מס הכנסה
לצורך פתיחת תיק במס הכנסה, יהיה עליכם לגשת למשרדי מס הכנסה האזוריים ולמלא 'דו"ח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה' (טופס מס' 5329). מרגע שהגשתם את הטופס עליכם לעמוד בכללים הקבועים בחוק וכוללים הפקת אישור ניכוי מס במקור, אישור ניהול ספרים, דיווח שנתי למס הכנסה, תשלום מקדמות באמצעות פנקסים שיישלחו אליכם, מילוי טופס 102 ועוד. את כל הפרטים על חובותיכם תוכלו למצוא באתר מס הכנסה, או אצל רואה החשבון שלכם. אם אתם דווקא צריכים לסגור תיק במס הכנסה– גם כאן ישנם צעדים פשוטים ומובנים שתוכלו לבצע בעצמכם.
3. פתיחת תיק בביטוח לאומי
לצורך פתיחת תיק בביטוח לאומי, יש לגשת למשרדי המוסד לביטוח לאומי באזור מגוריכם ולמלא טופס בל6101. בטופס זה עליכם לפרט שורה של פרטים אישיים ופרטים על עיסוקכם. גם במקרה זה, לאחר פתיחת התיק תקבלו אל בית העסק פנקסי תשלום מקדמות עבור ביטוח לאומי, מקדמות שיהיה עליכם לשלם חודש בחודשו.
פתיחת התיקים – רק ההתחלה
מדריך לעצמאי לא יכול להיות שלם ללא ציון העובדה, שפתיחת התיקים כאמור היא רק ההתחלה. כעת, משפתחתם את העסק, יהיה עליכם לעמוד בשורה של כללים וחובות, ולעשות זאת על פי לוחות הזמנים הקבועים בחוק. כל סטייה מכללים אלה יכולה לעלות לכם בקנסות ובסנקציות שונות שיקשו עליכם את התנהלותכם, לרבות עיקולים, קנסות גבוהים, ביטול פטור ניכוי מס במקור, תהליך גיוס הון ראשוני מוצלח וכן הלאה.
מצאו איש מקצוע שיוכל ללוות אתכם לאורך התהליך ואף לבצע אותו עבורכם. אנשי מקצוע אלה יוכלו לבצע עבורכם את כל התהליך של פתיחת התיק מבלי שתצטרכו לצאת מהבית, וכן יוכלו לספק לכם את כל ההנחיות הדרושות לכם להמשך הדרך. כמו כן, חשוב שאת ההתנהלות העסקית שלכם ילווה מנהל חשבונות, שינחה אתכם לגבי אופן ההתנהלות הנדרש. כך למשל, בכל חודשיים, לפני תשלום מקדמות מס הכנסה ומע"מ, יהיה עליכם לרכז את כל ההכנסות וההוצאות שלכם במחברת תקבולים ותשלומים. ניהול המחברת חייב להתבצע על פי כללים מסויימים, וישנם דברים שאסור לעשות, למשל מחיקת טעות באופן שלא ניתן לראות מה הייתה הטעות.
הגשת דו"חות חודשיים ושנתיים לרשויות המס
כמו כן, בסוף השנה יהיה עליכם להגיש דו"חות למס הכנסה ולביטוח לאומי, והדברים נכונים הן עבור עוסק זעיר והן עבור עוסק מורשה. במקרה של עוסק זעיר, תוכלו להגיש את הדו"חות בעצמכם, ואת חלקם תוכלו להגיש גם עד מחצית השנה העוקבת. במקרה של עוסק מורשה, צריך הדו"ח השנתי לעבור ביקורת ואישור של רואה חשבון מוסמך, ולכן כבר במעמד פתיחת התיקים כאמור, מומלץ לאתר רואה חשבון מקצועי שאיתו תעבדו, ואשר יוכל לענות גם על כל שאלותיכם בזמן שאתם לומדים את רזי החשבונאות של ניהול העסק.
ליווי וסיוע של איש מקצוע
בחירת רואה חשבון הוא לא תהליך מורכב מדי, בעיקר משום שאין לכם את הידע המקצועי לבחון את רמת המקצועיות של רואה החשבון. בהתאם לכך, הדרך הטובה ביותר לבחור רואה חשבון שהוא גם מקצועי וגם נותן שירות טוב, היא באמצעות המלצות וחוות דעת מקצועיות. במידה ותחום העיסוק שלכם דורש מיסים מיוחדים כמו תשלום מס קניה או מיסי מקרקעין, עליכם לבחון האם רואה החשבון מבין בתחום זה, וכמובן יהיה עליכם גם לפתוח תיקים במשרדים המתאימים עבור מיסים אלו.
ביותר במאמר זה, העמדנו לרשותכם מדריך לעצמאי שמפרט את הצעדים המרכזיים, ואת הטיפים החשובים לקראת פתיחת העסק. המדריך אינו מהווה תחליף לפגישת ייעוץ עם רואה חשבון מוסמך או איש מקצוע, ואם יש המלצה אחת חשובה שכדאי להתעקש עליה, זו בדיוק ההמלצה הזאת- ייעוץ מקצועי לפתיחת וניהול העסק, שיסביר לכם את התהליך שאתם עוברים וימנע מכם לעשות טעויות קריטיות מהן לא ניתן להשתקם.
לקביעת פגיעת ייעוץ במשרדינו בפתח תקווה אתם מוזמנים ליצור קשר בטל' 03-9191921
שיהיה בהצלחה עם העסק החדש!