סגירת תיק במס הכנסה

סגירת תיק במס הכנסה היא פעולה פשוטה ושכיחה, ומבוצעת על ידי מספר צעדים פשוטים ומסודרים במסגרת שירותי ראיית חשבון. מי צריך לסגור תיק במס הכנסה? כאשר שכיר מחליט להפוך לעצמאי, כאשר חבר בני אדם מקימים חברה או כאשר מוקמת שותפות, יש צורך לפתוח תיק במס הכנסה. במקביל, יש לפתוח תיקים גם בביטוח לאומי וכן במס ערך מוסף (מע"מ). את אותם התיקים יש צורך לסגור כאשר מחליטים להפסיק את הפעילות. חשוב מאוד להודיע למס הכנסה על ההחלטה להפסיק את הפעילות, ואם הדבר אינו מתבצע בתוך פרק זמן סביר, עשויים הנישום, העצמאי, העסק או החברה לעמוד בפני סנקציות, אי נעימות או תשלומים שונים שניתן היה להימנע מהם.

 

הודעה בפרק זמן נתון

סגירת תיק במס הכנסה מבוצעת, מטבע הדברים, על ידי פקיד השומה האחראי על פתיחת תיקים ועל סגירתם. בתוך כמה זמן מרגע שמחליטים לסגור את העסק יש לבצע את סגירת התיק? מתי יש להודיע לפקיד השומה? על פי התקנות, יש צורך להודיע לפקיד השומה שבמס הכנסה על כך שהעסק נסגר מרגע שלא קיימת עוד פעילות המניבה לעסק הכנסות או רווחים שוטפים. לא חייבים לטפל בסגירת התיק בו ביום שבו החלטתם או נאלצתם להפסיק את פעילות העסק, אך יש לעשות זאת תוך בתוך כשלושה חודשים לכל היותר. שימו לב – הודעה על סגירת העסק אינה מבטלת חובות קיימים למס הכנסה.

 

במקביל להודעה על סגירת העסק והגשת בקשה על סגירת תיק במס הכנסה, יש להסדיר חובות, אם אלה קיימים. כמו כן, יש לבדוק האם שולמו מקדמות ואם הללו מכסות את כלל ההתחייבויות. עשוי בהחלט להתקיים מצב שבו ההכנסות בשנה המס האחרונה, שבה נסגר העסק, היו נמוכות ביחס למקדמות. במצב כזה בהחלט ייתכן שיש יתרת זכות התלויה ועומדת לטובת העצמאי או העסק. במקרה זה יש לבקש החזר מס. זה המקום לציין שבעל העסק יצטרך להגיש דו"ח שנתי מלא, גם על אותה שנה שבה העסק נסגר והתיק נסגר.

 

מדפיסים, ממלאים ושולחים

כמו כמעט כל דבר שצריך לעשות מול מס הכנסה, גם בקשה לסגירת התיק צריכה להתבצע באופן מסודר. כלומר, לא ניתן להימנע ממילוי הטופסולוגיה האהובה כל כך על פקידי השומה. כאשר מדובר בעסק קטן, המאפיין למשל פעילות של עצמאי, יש להשלים את מילויו של טופס סגירת עסק, שמספרו 2550. מילוי הפרטים איננו נתון לפרשנות והוא קבוע בחוק, בפקודת מס הכנסה. את הטופס ניתן לקבל במשרדי פקיד השומה, אך ניתן גם להפיק אותו באמצעות אתר מס הכנסה באינטרנט – פשוט מדפיסים, ממלאים ושולחים.

 

סגירת תיק במס הכנסה

 

פרטו מדוע העסק נסגר

אילו נתונים ואיזה מידע דרוש למס הכנסה כדי לבצע את סגירת התיק הלכה למעשה? קודם כל, יש צורך לציין את התאריך הנתון שבו הפסיק העסק לפעול. מדובר, למשל, בתאריך שבו החנות נסגרה או בתאריך האחרון שבו הושלמה העסקה האחרונה מול לקוח או לקוחות. יש לציין מדוע העסק נסגר – האם הושכר לאדם אחר, האם הוחלט להעביר את הפעילות שלו למסגרת התאגדות אחרת (למשל מעבר מעוסק מורשה או פטור לחברה בע"מ), האם העסק נמכר או פשט רגל, אולי מדובר ביציאה לגמלאות של בעל העסק וכן הלאה. אם העסק הועבר לגורם אחר, נמכר או הושכר, יש לציין את פרטי הבעלים החדש. כמו כן, יש לציין האם התקבלה תמורה.

 

לא די לציין שהעסק נסגר ואת הסיבה לכך. אם העצמאי הפך לשכיר, יש לציין מהו מקור ההכנסה החדש ומיהו המעסיק. כמו כן, יש לפרט לגבי בן או בת הזוג – במה הם עוסקים. יש לפרט הכנסות אישיות ומשפחתיות מעסק, ממשלח יד או מכל מקור אחר. לאחר מילוי הפרטים, יש להצהיר על כך שהמידע שנמסר מלא ומדויק.

 

סגירת תיקים ופירוק

יש לציין שקיימים הליכים לסגירת תיקים כאשר מדובר במצב של פירוק או של פשיטת רגל. במקרה זה, העניינים עשויים להיות מורכבים למדי והדברים יבוצעו במסלולים שונים, בהתאם למצב הקיים. ישנה אפשרות לבצע פירוק חברה בהליך וולונטרי (רצוני), מתוך הובלה של הבעלים. ייתכן שההליך הוא מרצון, תוך מעורבות של הנושים. תהליך כזה מבוצע מול רשם החברות בשילוב גורם המפרק את החברה. עוד נציין כי כאשר מדובר בסגירת תיק של עסק המעסיק עובדים, מומלץ ליידע את מס הכנסה בכתב על כך שלא מועסקים עוד עובדים בחברה ולבקש סגירה של תיק הניכויים. אגב, אם מדובר בעוסק מורשה או בחברה, אין לשכוח לבצע את פעולת הסגירה של התיקים גם מול מע"מ.

 

סגירת תיק במס הכנסה

 

סגירת תיק במס הכנסה

לאחר שביצעתם את כל הצעדים המפורטים מעלה, קחו רגע עם עצמכם ובדקו: האם סידרתם את כל המסמכים? חשוב מאוד להשאיר תיעוד מסודר של כל המסמכים שברשותכם, כולל אלו ששלחתם והגשתם. ודאו שהתאריכים הרשומים על המסמכים הם נכונים, ושכולם חתומים באיזורים המיועדים לחתימות. ומה הלאה?

 

למידע על פתיחת תיק עוסק מורשה לחצו כאן.

 

נשמח לתת לכם שירות בהמשך העשייה המקצועית שלכם. אנו מייעצים לעצמאיים וחברות בנושאי גיוס הון וגיוס הון ראשוני וייעוץ מלא לפתיחת עסק.

 

אנו מזמינים אתכם לפגישת היכרות: משרד רואי חשבון דה סבן (רח' שחם 22, בפתח תקווה) או בטלפון: 03-9191921

 

השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם:



  דילוג לתוכן